7 powodów, dla których Twoja firma powinna stać się częścią sukcesu koncepcji EDI
Czy wiesz, że EDI istnieje już od lat 60-tych ubiegłego wieku? Oczywiście w tamtych czasach nie stosowano jeszcze znanych nam obecnie standardów EDI, a dane przesyłano za pośrednictwem łączy telefonicznych lub teleksem. Jednak historia sukcesu elektronicznej wymiany danych (EDI) dla dokumentów biznesowych rozpoczęła swój bieg właśnie wtedy. Dziś nie ma sektora biznesu, który nie wykorzystywałby tej genialnej – i wciąż rozwijającej się – technologii. Co za tym stoi? Dlaczego EDI będzie pełnić coraz ważniejszą rolę w postępującej cyfryzacji światowej gospodarki? Powodów jest wiele. Skupimy się na siedmiu najważniejszych.
1) Niezawodność EDI
„Zwycięskiego zespołu się nie zmienia” (Never change a winning team) – głosi znane powiedzenie. Odnosząc to do elektronicznej wymiany danych (EDI) nie dziwi fakt, że wiele firm na całym świecie zdecydowało się zaufać tej sprawdzonej i solidnej technologii. Dla rzeszy dostawców, usługodawców i klientów, technologia EDI w sposób istotny zoptymalizowała łańcuch dostaw. Jednak to niezawodność jest głównym czynnikiem stanowiącym o sukcesie EDI. Wszystko działa tu płynnie, jak zgrany zespół, którego nie należy zmieniać.
2) Co ma „instynkt stadny” do elektronicznej wymiany danych?
Istotę EDI trafnie oddaje stwierdzenie: „Skoro technologię tę z powodzeniem stosuje tyle firm na całym świecie i to od tylu lat, to technologia ta musi być dobra”. Coraz więcej firm oczekuje od swoich partnerów biznesowych korzystania z EDI. Im większa liczba uczestników łańcucha dostaw, którzy elektronicznie wymieniają zamówienia, awiza, faktury i inne dokumenty biznesowe, tym sprawniejszy jest system. Im sprawniejszy jest system – dzięki EDI – tym więcej firm korzysta z technologii EDI, aby nie pozostawać w tyle i nie tracić klientów – działa tu zatem swoistego rodzaju „instynkt stadny”.
3) Dostęp do dokumentów biznesowych z dowolnego miejsca
Firmom, które jak dotąd nie korzystały z EDI, w czasach pandemii koronawirusa z pewnością przytrafiły się sytuacje jak ta: dostawca, zgodnie z przyjętym procesem, przesyła fakturę do biura, ale zespół pracując zdalnie nie ma do niej dostępu. W takich sytuacjach z odsieczą przychodzi EDI. EDI zapewnia digitalizację procesów, co pozwala firmom uzyskać dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca. Jest to zatem wielka zaleta, i to nie tylko w pandemicznych czasach.
4) Bezpieczna inwestycja w EDI
Czy taki scenariusz brzmi dla Ciebie znajomo? Kupujesz smartfon danej marki, a trzy miesiące później wychodzi nowszy model. W świecie EDI tego typu zmartwienie nigdy nie będzie Cię dotyczyć, ponieważ inwestujesz zawsze w najnowszą technologię, a nie w przestarzałą. Technologia jest stale dopracowywana i aktualizowana, dzięki czemu użytkownicy EDI mogą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań dla usługi stosowanej od dziesięcioleci. Stale rosnąca liczba użytkowników świadczy najlepiej o znaczeniu EDI i odzwierciedla potencjał rozwoju w przyszłości.
5) Cyfryzacja znacznie zmniejsza liczbę błędów
Są takie zadania, w których człowiek sprawdza się lepiej niż maszyna. Ludzie odczuwają emocje, są kreatywni i zazwyczaj lepiej radzą sobie z nowymi wyzwaniami. Jednak w zadaniach rutynowych i powtarzalnych ludzie popełniają błędy. Dzięki EDI można ich uniknąć (np. nie trzeba już drukować od nowa ręcznie wypełnianych i poprawianych dokumentów), co oznacza, że potencjalne błędy nie będą się już pojawiać.
6) EDI jest dostępny dla każdej firmy
Nie ma wątpliwości co do tego, że małe i średnie przedsiębiorstwa od dawna korzystają z EDI. Początkowo EDI ograniczało się do wielkich korporacji, ale obecnie nawet mikrofirmy mogą zautomatyzować swoje procesy dzięki EDI. Kolejna fala technologii przynosi nowe rozwiązania, takie jak Web EDI, cloud-based EDI, EDI as a service, API, a także eliminuje technologiczne bariery wejścia. Korzystanie z EDI jest teraz łatwiejsze niż kiedykolwiek.
7) Cały świat korzysta z EDI
Coraz więcej firm na całym świecie staje się częścią większego łańcucha dostaw, czy to poprzez zakupy surowców na rynkach zagranicznych, czy poprzez eksport własnych towarów. Standardy EDI, takie jak EANCOM, są rozumiane przez przedsiębiorstwa na całym świecie, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność w USA, w Pcimiu, czy w Chinach. W końcu EDI nie zna granic!
Chcesz dowiedzieć się więcej o licznych zaletach EDI? Jeśli tak, zapoznaj się z informacjami w polu kontaktowym (po prawej stronie), aby przesłać nam zapytanie.
O Autorze
Karl Cegner
Head of “Project Delivery & Consulting” at EDITEL Austria
About EDITEL
EDITEL jest wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań EDI (EDI = Electronic Data Interchange). Firma specjalizuje się w optymalizacji procesów łańcucha dostaw dla firm każdej wielkości i we wszystkich branżach.
Portrait photo copyright Editel/Petra Spiola
Symbolic image copyright pixabay