EDI DLA HANDLU DETALICZNEGO / FMCG
O branży
Branża FMCG (szybko zbywalne dobra konsumpcyjne) charakteryzuje się intensywnym obiegiem produktów niezbędnych konsumentom na co dzień, takich jak artykuły spożywcze, produkty higieniczne, środki czystości czy detergenty.
Zapewnienie nieprzerwanego dostępu do tych produktów na rynku jest możliwe dzięki skomplikowanemu łańcuchowi dostaw, który integruje różne podmioty gospodarcze – od producentów i dostawców, poprzez firmy logistycznych, aż do sprzedawców detalicznych.
Wyzwania branży FMCG
W sektorze FMCG stajemy przed wyzwaniem, jakim jest obsługa dużych wolumenów towarów, które muszą być dostarczane w krótkich odstępach czasu. Z tego wynikają krótkie interwały zamówień i szybkie terminy dostaw. Optymalne zarządzanie magazynem jest kluczowe, aby najefektywniej obsługiwać cykliczne zamówienia. Dodatkowo, musi zostać uwzględnione zróżnicowanie produktów pod względem rodzaju, rozmiaru, opakowania czy wymogów magazynowania (np. produkty świeże, mrożone, konserwowe).
Kolejnym istotnym aspektem w branży FMCG jest monitorowanie transportu i logistyki produktów aby zapewnić pełną przejrzystość i umożliwić natychmiastową reakcję na ewentualne problemy. Wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw korzystają z własnych systemów ERP, które są wzajemnie połączone za pomocą EDI (elektronicznej wymiany danych).
Korzyści z elektronicznej wymiany danych w branży FMCG
EDI, używane w branży FMCG od ponad 40 lat, pomaga sprostać powyższym wyzwaniom. Zgodnie z międzynarodowymi badaniami, automatyzacja procesów zamawiania towarów za pomocą EDI pozwala zaoszczędzić do 51 euro na każdym cyklu zamówień
Oszczędności te są możliwe dzięki wielu korzyściom, jakie niesie ze sobą EDI, w tym:
- Zautomatyzowanym systemom zamawiania
- Uproszczonemu przyjęciu towaru
- Monitorowaniu dostaw
- Efektywnej kontroli faktur
- Optymalizacji zarządzania zapasami
- Precyzyjnemu planowaniu zapotrzebowania i produkcji
- Poprawie procesów biznesowych w całym przedsiębiorstwie
Najczęściej używane w branży FMCG komunikaty EDI
- Zamówienie ( ORDERS )
- Awizo wysyłki ( DESADV )
- Faktura ( INVOIC )
- Potwierdzenie przyjęcia ( RECADV )
- Raport o zapasach ( INVRPT )
- Raport o sprzedaży ( SLSRPT )
- Dyspozycja wysyłki ( INSDES )
- Instrukcje transportowe ( IFTMIN )
- Zawiadomienie o zwrotach ( RETANN )
- Instrukcja zwrotów ( RETINS )
- Prognoza dostawy ( DELFOR )
- Wielokrotne zlecenie płatnicze ( PAYMUL )
- Zlecenie wielokrotnego kredytu ( CREMUL )
Poznaj historie sukcesu klientów EDITEL z branży FMCG
Wydajne procesy w firmie Karnerta dzięki EDI EDITEL Polska – Udana integracja EDI z nowym systemem SAP firmy EDITEL uprościła procesy i poprawiła relacje biznesowe w firmie Karnerta, produkującej żywność w Karyntii.
Owocne połączenia Frutury – EDITEL – Frutura, wiodąca firma owocowo-warzywna z Styrii, wykorzystuje EDI do efektywnej współpracy z dostawcami i detalistami, zapewniając „owocne” połączenia.
Odnowienie procesów fakturowania w Danone Kft. – EDITEL Polska – Wywiad z Karoliną Vácz-Long – Senior Transition Managerem z Danone Kft. oraz Attilą Siposem – Project Managerem Editel HU, gdzie opowiadają o ich wspólnej pracy i doświadczeniach przy wdrażaniu elektronicznego fakturowania.
Komunikacja EDI w Kotányi – EDITEL – Kotányi wcześnie zaczął przygotowywać grunt pod działalność międzynarodową, która obejmowała bardzo złożone łańcuchy dostaw. Dziś firma tworzy dziennie około 3000 do 5000 zamówień, które należy zrealizować w ciągu 24 godzin.