SUKCES PRZESYŁKI TESTOWEJ Z CYFROWYM LISTEM PRZEWOZOWYM ECMR

Truck from the Wildenhofer company as a participant in the Blockchain Initiative Logistics: Successful test transport with digital consignment note eCMR

Projekt „Blockchain Initiative Logistik”: sukces przesyłki testowej z cyfrowym listem przewozowym eCMR

W próbie przeprowadzonej przez firmę spedycyjną Wildenhofer po raz pierwszy zastosowano elektroniczny list przewozowy (eCMR). Opierając się na wnioskach wyciągniętych z tego testu, projekt „Blockchain Initiative Logistik” przejdzie teraz do ostatniej fazy wdrożania.

Dokumenty przewozowe, a konkretnie listy przewozowe dla przesyłek międzynarodowych, stanowią niezbędny element w transporcie towarów. Mimo że w wielu branżach, w tym w branży logistycznej, w ostatnim czasie obserwuje się wzrost cyfryzacji procesów, wciąż dominują rozwiązania papierowe. Zdarza się, że informacje dotyczące transportu, a także podpisy spedytorów, przewoźników czy ubezpieczycieli są niemożliwe do uzyskania właśnie wtedy, kiedy są akurat niezbędne. Zdarzają się także błędy i oszustwa. Korzyści, jakie oferuje w tym obszarze cyfryzacja, zaczynają być oczywiste.

Dlatego celem utworzonego w 2019 roku projektu pt. „Blockchain Initiative Logistik” było podjęcie wyzwania, polegającego na pracowaniu oraz pionierskim zastosowaniu dedykowanego rozwiązania do wykorzystania eCMR (cyfrowe listy przewozowe). Firma EDITEL zaangażowała się w tę inicjatywę od samego początku i zachęciła firmę spedycyjną Wildenhofer, aby ta została pierwszym uczestnikiem fazy pilotażowej. Firma właśnie zakończyła z sukcesem testy eCMR .

Od fazy pilotażowej do zastosowania praktycznego

Już w pierwszej fazie projektu stało się jasne, przynajmniej w teorii, że technologia blockchain to najlepszy wybór przy digitalizacji listów przewozowych. Z kolei druga faza dotyczyła opracowania kompleksowego,  zaawansowanego rozwiązania, które znalazłoby zastosowanie w przemyśle. Do obszarów zainteresowania należały tu: identyfikacja wszystkich uczestników przy użyciu podpisów cyfrowych, ochrona danych osobowych (RODO) oraz zgodność ze standardami. Najbardziej ekscytującą, a zarazem finalną częścią tej fazy była jednak pierwsza przesyłka testowa. Test zainicjowała firma EDITEL, a zrealizowała go znana firma spedycyjna Wildenhofer z Salzburga. Nadawca i odbiorca towaru także brali udział w teście.

Firma Wildenhofer wprowadziła nową aplikację zarówno po stronie administracji, jak i u swoich kierowców, bez potrzeby specjalnego szkolenia. Wystarczył krótki test przed pierwszą rzeczywistą wysyłką, aby przekonać do tego intuicyjnego rozwiązania wszystkich pracowników zaangażowanych w proces. Podobnie sprawnie udało się włączyć w próbę nadawcę oraz odbiorcę towaru, których zadaniem było potwierdzenie przekazaniu towaru do wysyłki oraz jego odbioru.

Przełomowe wyniki

Doświadczenie to umożliwiło firmie transportowej Wildenhofer i jej klientom wniesienie cennego wkładu w ostatnie szlify aplikacji eCMR. Korzyści z cyfryzacji stały się natychmiast widoczne dla wszystkich. Uczestnicy (klienci, firma spedycyjna oraz odbiorca) mogli śledzić wszystkie etapy procesu wysyłki w czasie rzeczywistym. Z chwilą przekazania towaru do wysyłki uzupełnione dokumenty stały się dostępne jednocześnie dla wszystkich. To pozwoliło oszczędzić czas. W przyszłości może się także okazać, że wiele ręcznych etapów procesu będzie przestarzałych. Bo przecież czas to pieniądz, zwłaszcza w branży logistycznej!

Elektroniczny list przewozowy stanowi faktyczną korzyść dla wszystkich uczestników procesu. Oprogramowanie, które za nim stoi, spełnia wszystkie wymagania. Według Rudolfa Miesera, dyrektora w firmie Wildenhofer, przesyłka testowa była „bardzo ekscytującym, ale także przełomowym doświadczeniem, bo i my, i nasi partnerzy biznesowi będziemy w przyszłości korzystać z tego procesu. Gerd Marlovits, dyrektor generalny EDITEL, postrzega ten praktyczny test oraz wnioski na temat jego użyteczności  jako „cenną informację zwrotną przy wyborze kolejnych kroków w rozwoju”.

Następne kroki

Po zakończeniu drugiej fazy praktycznej, rozpoczęcie trzeciej i ostatniej fazy planowane jest na początek maja. Faza ta będzie dotyczyć przede wszystkim budowy platformy do zastosowania przez całą branżę. Nacisk zostanie położony na techniczną i organizacyjną integrację dodatkowych partnerów. Przewiduje się także przeprowadzenie prac przygotowawczych przed wejściem w życie w sierpniu 2024 r. rozporządzenia UE w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarowym (eFTI).

Jakie korzyści oferuje cyfrowy list przewozowy?

Oblicza się, że bezpośrednie oszczędności związane z eliminacją samej tylko ręcznej i powtarzalnej obsługi dokumentów wynoszą co najmniej 4,50 euro na pojedynczym liście przewozowym eCRM.

Zastosowanie autentycznego rozwiązania cyfrowego eCMR łączy się z następującymi korzyściami:

  • Obniżenie kosztów procesu dzięki automatyzacji, np. poprzez połączenia bezpośrednie z systemami zarządzania transportem
  • Szybki dostęp do wszystkich danych i statusów dla wszystkich uczestników (nadawcę, odbiorcę, przewoźnika, firmę spedycyjną, urzędy i firmy ubezpieczeniowe w przypadku roszczeń) w czasie rzeczywistym
  • Precyzyjne logi zmian w dokumentach, które dotychczas były wykonywane odręcznie oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację na pojedynczych formularzach
  • Elektroniczne dowody doręczenia dostarczane wraz z podpisem odbiorcy
  • Łatwa archiwizacja i dostępność np. na potrzeby kontroli podatkowych

O projekcie „Blockchain Initiative Logistik”

Firma EY, specjalizująca się w audytach i konsultingu, chcąc zbadać potencjał technologii blockchain dla branży logistycznej w Austrii, nawiązała współpracę z firmami transportowymi DB Schenker i LKW Walter, GS1 Austria, dostawcą usług EDI EDITEL Austria, Bundesvereinigung Logistik Österreich (BVL ) oraz Wiedeńskim Uniwersytetem Ekonomii i Biznesu, które w 2019 r. uruchomiły projekt pt. „Blockchain Initiative Logistik”. Pierwszy projekt pilotażowy w ramach tej inicjatywy dotyczył cyfryzacji międzynarodowych listów przewozowych (CMR). Celem projektu była automatyzacja około 75 milionów procesów rocznie dla firm z austriackiej branży logistycznej oraz oszczędności obejmujące dwanaście milionów arkuszy papieru. W 2019 roku, Inicjatywa Blockchain otrzymała nagrodę Futurezone „Projekt Blockchain Roku”.

Jak pokazuje dotychczasowe doświadczone, znaczenie technologii blockchain sięga daleko poza kryptowaluty i oferuje wielką wartość dla projektów dla zróżnicowanych uczestników i ich interesów. W projekcie „Blockchain Initiative Logistik” kluczowe jest stosowanie technologii, które nie opierają się na tradycyjnym, ale jednak wysoce energochłonnym kopaniu kryptowalut. Takie podejście łączy zalety technologii blockchain (poufność, niezmienność, dostępność) ze zminimalizowanym śladem węglowym.

Prawa autorskie do symbolicznego obrazu Wildenhofer

Activate Cookies
Old Browser